När de flesta antikvitetskännare var nära lika gamla som sakerna de värderade seglade en gosse upp i teverutan som inte ens hade fyllt trettio år. Två decennier senare är Peder Lamm en flitigt anlitad auktoritet på området med en karriär som sträcker sig långt utanför den svunna världens ting. gosse upp i teverutan som inte ens hade fyllt trettio år. Två decennier senare är Peder Lamm en flitigt anlitad auktoritet på området med en karriär som sträcker sig långt utanför den svunna världens ting.
För den breda allmänheten är Peder Lamm mest känd för sina insatser i diverse auktionsformat i teve som ’Otroligt Antikt’, ’Första, Andra, Tredje’ och ’Antikjakten’. Hans eget intresse för antikviteter väcktes redan som barn som åskådare vid auktioner. I femtonårsåldern började han jobba på auktionsfirman Bukowskis med att springa ärenden och koka kaffe. Det mediala genombrottet kom i programmet Otroligt Antikt i slutet på 1990-talet, ett format där de medverkande fick gissa funktionen på underliga föremål. Att uppskatta antikviteters värde har varit genomgående i hela Peders karriär och kräver viss finess, eftersom de flesta har en övertro på sina föremåls förträfflighet.
– 90% av det jag värderar är i ärlighetens namn gammalt skräp, som knappt skulle platsa på scouternas julbasar. Ett ekonomiskt värde motsvarande en bussbiljett, kanske. Men det kan man ju inte säga rakt ut när någon tror sig ha pensionen tryggad. I den situationen får man helt enkelt försöka vara lite diplomatisk, förklarar den annars frispråkige Peder.
BEKVÄM FRAMFÖR KAMERAN
Utöver auktionsformat och lekprogram som ’På Spåret’, ’Extra Extra’ och ’Vi I Femman’ har Peder Lamm synts i ett flertal mediala sammanhang som humorprogrammet ’Sverige Dansar och Ler’. Han gjorde ett inslag om brottningens historia i kampsportsprogrammet ’Rallarsving’ och var programledare för ’Kockduellen’. Peder har även spelat sig själv i Beckfilmen ’Den Japanska Shungamålningen’, något han är aningen kluven till
– Jag hade ju mycket hellre spelat mördare på vita duken, än en auktionsutropare. Jag gick ju trots allt i teaterskola en gång i tiden.
BRUKSFÖREMÅL MED SJÄL
Som antikvitetsintresserad är det lätt att tro att bara lyxföremål är de som står sig bäst mot tidens tand, men det stämmer inte alltid. Ett slitet, oansenligt bruksföremål kan vara betydligt mer värt än väl så snofsiga högreståndsprylar.
– Visst känner man sig ibland som ett medium, då man tar i ett gammalt, väl använt föremål. Historiens vingslag liksom känns i hela kroppen. Men den sortens spirituell kontakt får man nästan bara med genuint handarbete, där hantverkarens erfarenhet, konstnärlighet, kärlek och kunnande känns i varje atom. Sådana föremål har jag turen att stöta på hela tiden.
DEATH, DIVORCE AND DEBT
Gamla tiders buddueller på gårdsplan hör till historien och numera har auktionerna hittat till nätet, som så mycket annat. Bondauktionernas dagar är över och trillar man över en är det ofta frågan om riggade föreställningar med en och samma ägare som avsändare.
– Ett riktigt auktionsföremål ska ju ha en ägare och en förmedlare, som inte ska vara samma person. Är det inte så är det bara en vanlig försäljning förklädd till auktionens form. Därför är etablerade auktionsfirmor med auktioner på nätet att föredra, menar Peder.
– Anledningen till att många föremål hamnar på en auktion står sig dock över tiden. Inom branschen brukar vi säga att skälen till att föremål auktioneras ut förklaras av de tre D:na —Death, Divorce and Debt. Det låter ju lite cyniskt, men det är väldigt sant, avslutar Peder.
Namn: Peder Lamm
Ålder: 52 år
Yrke: Värderingsman, fördragshållare och skribent
Familj: Hustrun Charlotta, åtta katter och två utflugna barn.
Bor: I en gammal prästgård i Skåne
Text Fredrik Olsson / Bild: Fredrik Strömberg/privat